|

Монгол адууны тамга “Toyota”, “Lexus”-ийн логогоор солигджээ


Монгол адууны тамга “Toyota”, “Lexus”-ийн логогоор солигджээ

 

Монголчууд намрын улиралд адуугаа тамгалдаг уламжлалт зан үйлтэйОдоо ч хөдөөгүүр тамганы найр ид болжбуйМонгол адууадууны тамга хоёр нүүдэлчин монголчуудын амьдралдуламжлалдзан заншилд маш том байрсуурь эзэлдэгЧингисийн эзэнт гүрнээс эдүгээ хүртэлх монгол үндэстэнд монгол адуу ямар үүрэг гүйцэтгэснийгэртний сурвалжит ном зохиолд тэмдэглэснээс эхлээд бидний аж амьдрал ч бэлэхнээ харуулнаТэгвэл Монголтөрийн сүлдэндээ залсан морь тамгалах ёсон үүнээс ч дутахгүй үнэ цэнэгээж болохгүй уламжлалтай байдагИнгэж хэлэхийн учир дэлхийг туурайгаараа тамгалсан монгол адууг автомашины логогоор тамгалдаг адуучидтайболсныг саяхан олж харлааБүр азаргаазарга адуугаа "тоёото”, "лексус”-ын логогоор сольчихоод таахалзажбайгаа адуучид байнахөдөө талдНүүдэлчин монголчууд үе удмаараа уламжилж ирсэн тамгыг хэн дуртай ньунадаг машиныхаа логогоор сольж болдог болжээ?

 

МАЛЫН ТАМГА МЭӨ 1000 ЖИЛИЙН ӨМНӨӨС ЭХТЭЙ

Мал тамгалах ёсон монгол үндэстний хувьд их эртний уламжлал ажБүр тодруулбалМЭӨ 1000 жилийн өмнөөсмал сүргээ тамгалж ирсэн гэж МУИС-ийн Монгол судлалын хүрээлэнгийн гүйцэтгэх захирал Ж.Батсуурийнсудалгаанд дурджээТүүний судалгаанд "Монголын олон ястан өөрөөрсдийн тамга хэрэглэж иржээТухайлбалөөлдүүд гал тамгаАлтайн урианхайчууд нуман тамгазахчингууд дэгрээ тамгадөрвөдүүд саран тамгаараабусдаас ялгарч байжОлон үндэстнийг тамгаар нь ялгажГал тамгатай өөлдүүдГанзага имтэй өөлдүүдГалданбошготын өөлдүүд гэх мэтээр хэлдэг байж” гэсэн нь анхаарал татаж байвБусдын мал сүргээс өөрийнхийгөө ялгахтаних тэмдэг нь тамгаим болох учиртай ч энэ нь зөвхөн өнгөц ойлголт юмсанжМонгол үндэстэн дотроо ястанугсаатнаар ялгарах гол эх сурвалж нь малын тамга ажээТийм ч учраас адуучид унага тамгалах найр хийдэгтамгатай холбоотой ёс цээр ч олон байдаг юм байна.

 

ЯПОН МАШИНЫ ЛОГОГООР "ГАНГАРСАН” БАЯНЭРДЭНЭЧҮҮД

Харамсалтай нь сүүлийн үед бусдаас ялгарахонцгойрох шинэ тамгатай болох хүсэлтээр тамга урлаач нарт хандаххүмүүс олшрох болжээЭнэ нь тэдний мал тамгалах ёсны талаарх ойлголт муу байгаатай холбоотойДээрээс ньэнэ талаарх ном зохиолсудалгааны материал ч хомс байдаг ажТамгатай холбоотой сүүлийн үеийнх битгий хэлгарын арван хуруунд багтах төдий судалгааны ном зохиол байдаг юм байнаТэдгээр нь 10, 20 жилийн өмнөхХөдөөд ч адил.

Үе уламжлалаа сахидаг өвгө­чүүл л өөрсдийн овог аймгийн тамгыг хэрэглэсээртүүнийгээ үр хүүхдүүддээ үлдээжбайнаТэд голдуу холын аймгийн малчид байгаа юмХарин хот хүрээ тойр­сон адуу сонирхдог залуус голдуу өнгөүзэмжхэлбэр хөөн монгол адууадуу тамгалах ёсыг умартаж байгаа жишээ хотоос гараад л байнаТөв аймгийнБаянЭрдэнэ сумын малчдын адуу "мер­седес”, "лексус”, "тоёото” машины логогоор ингэж "гангарчихаад” байна.

 

ОЛИМПИЙН МЕДАЛЬТАЙ ГЭЭД УЛАМЖЛАЛАА УМАРТАЖ БОЛОХ УУ?

 

Зөвхөн машины логогоор ч бус өөр бусад дүрсдүрсэлгээгээр дур мэдэн адуу тамгалдаг тохиолдол ч байнаОлимпийн медальтанХөдөл­мөрийн баатар Н.Түвшинбаяр өөрийн нэрийн адуундаа спортын таван цагирагаархийсэн тамга тавьдаг юм байнаТэрээр монголчуудын хайрлажхүндэлдэг бөхХүндлэх ч учиртай аваргаГэхдээолимпоос медаль авлаа гээд уламжлалаараа оролдуулжшинэ тамга зохиох нь яавч байж боломгүй үйлдэлУчирнь эрт дээр үеэс овог аймгаараа ялгарах тамга зохиогоод хэрэглэж ирсэн ард түмэнОдоо хэн дуртай нь нэмжзохиогоод байвал адуу тамгалах ёс гэж уландаа гишгэсэн үйл болж хоцрохоор байна.

 

"ДҮРСИЙН БЭЛГЭДЛИЙН ГАЙХАМШИГТ ЖИШЭЭ НЬ МОНГОЛ МАЛАМЬТНЫ ИМТАМГАДЫН ДҮРСҮҮД

 

Түүний хэлснээр малын тамгаар монгол хүний дүр төрхийгтухайн үндэстэн угсаатановог аймгийн угсаа гарлыголж тогтоох хамгийн гол түлхүүроньсого болдгийг тамганы талаарх хамгийн анхны судалгааны бүтээл туурвисанХ.Пэрлээ гуайн "Монгол түмний гарлыг тамгаар хайж судлах нь” номонд онцолжээТодруулбал, "Дүрсийнбэлгэдлийн гайхамшигт жишээ нь монгол маламьтны имтамгадын үндсэн болон хувилбар дүрсүүд болноХаднысүг зурагт цавчигдан үлдсэн мөр улбаанаас нь үндэслээд тэдний эртний угшилтай болох хийгээд овог аймгийнялгац тэмдэг болох учир жанцантайг нь түүхч-хууч судлаач мэргэд нэгэнт шинжлэн тогтоожээ” хэмээсэн байнаМалын тамга мал сүрэговог аймгийг хооронд нь ялгаад зогсохгүй дүрсийн гайхамшигт бэлгэдэл болдгоороо ачхолбогдлоороо тодорсоор байнаТүүгээр ч зогсохгүй малын тамганаас монгол бүжгийн хөдөлгөөнийг ч гаргахболжээСУИС-ийн Бүжгийн урлагийн сургуулийн ахлах багшуран сайхны удирдаачСоёлын тэргүүний ажилтанМ.Мөнгөнцэцэг малын тамгыг судалжтамганы дүрс дүрсэлгээг монгол бүжгийн хөдөлгөөнд нэвтрүүлсэн нэгэнТэрээр малын тамганаас гарын хөдөлгөөнд гэхэд 40 гаруй хөдөлгөөнийг гаргажээМ.Мөнгөнцэцэг багшсудалгааныхаа талаар "Малын тамгаар монгол хүний дүр төрхийгтухайн үндэстэн угсаатановог аймгийн угсаагарлыг олж тогтоох хамгийн гол түлхүүроньсого юмҮүнийг манжууд чоросууд ч тэр устгаагүйКоммунистсоциалист нийгэм ч малын тамгыг устгаж чадаагүйБидэнд үлдсэн ганцхан том өв энэ” хэмээн онцолж байнаМонгол үндэстэнд тамганы 3000 гаруй дүрс дүрсэлгээ байдаг гэсэн ерөнхий тойм мэдээ байнаМэргэжлийнхүмүүсийн ярьж буйгаар нарийн судалж тогтоовол үүнээс ч олон байх магадлалтай.

Мэдээж тамга бүр өөрөөрийн онцлогбэлгэ­дэлтэйХайруулган тамга гэхэд дотроо олон төрөлБосоожишүүбосоо хосбосоо гурамсанхөнд­лөнжишүү хосташуу хос хайруулган тамга гэх мэтЭнэ тамга нь монголчуудынэртний сурвалжит овог хиадын тамга юм байнаТэгвэл дан гурвалжин тамгыг Сэцэн хан аймгийн Да сэцэн ханыхошууБоржигон сэцэн вангийн хошууСан бэйсийн хошууТо вангийн хошууГүн намжилын хошуубаргадарьгангазахчинказахмажар нар хэрэглэж байжээҮүнээс үзвэл дан гурвалжин тамга Монгол хошуу нутагт нэнтархмалтэр дундаа голдуу Сэцэн хан аймагт байсан ажЭнэ тамганы бэлгэдэл нь тэнгэргазархүмүүн гуравТүүнчлэн адуучдын дунд түгээмэл хэрэглэгддэг хас тамгыг эзэн Чингисийн үед ч хэрэглэж байжЭнэ тамганыбэлгэдэл нь хатуу бат бэх гэсэн үнд­сэн утгатайЭнэ утга нь монгол төрт ёсноо шингэн уламжилсны жишээ ньЧингис хааны тамгыг хасбуу тамга гэххааны ордны хас ордонхааны угсаа үеийг тэмдэглэсэн бичмэлийг хасдэвтэрөнөд бат орших гэсэн утгаар хас их төр гэх нэрийдлүүд гэр­чилнэ хэмээн С.Дуламын  Монгол бэлгэдэл зүйномын III дэвтэрт тэмдэглэжээ.

 

С.ДуламМАЛЫН ТАМГА ӨӨРИЙНХӨӨ ОВГИЙГ ОЛДОГ ГОЛ ҮЗҮҮР

Үүнээс үзэхэд тамганы бэлгэдэлуламжлалыг хэн дуртай нь өөрчилжхэлбэр үзэмж хөөсөн орчин үетэй хутгажболохгүй ажҮүнийг судлаачмэргэжлийн хүмүүс эрс эсэргүүцэж байна. "Монгол адууны тамганы ойллого” номынзохиогчСоёлын гавьяат зүтгэлтэн Ж.Саруулбуян "Монгол адууг гадаад машины логогоор тамгална гэдэг байжболохгүй ойлголтҮүнд нэртэйтөртэй адуу­чид оролцоогүй гэдэгт найдъя” гэж байвТүүнчлэн шинжлэх ухааныгавьяат зүтгэлтэнхэл бичгийн ухааны докторпрофессор докторпрофессор С.Дулам "Монгол адуунд гадаадынмашины логогоор тамга тавьдаг болсон нь үнэндээ завхарсан зүйлСүүлдээ юу ч болж завхарч мэдэх ньЕр ньтамгыг тавихдаа хүртэл зөвшөөрөл авдаг уламж­лалтай байсанХэн нэгэн дур зоргоороо тамга зохиожэсвэлгадаадын машины логог тамгалчихдаг зүйл ерөөс бишТамгын гол бэлгэдэлач холбогдол бол монголугсаатнуудын овгийг илэрхийлдэг уламжлал юмНэг үгээр хэлбэлтухайн малын тамгаар өөрийнхөө овгийг олдоггол үзүүрЕр нь 3000-аас хол давсан тамга бий” гэсэн бол СУИС-ийн Бүжгийн урлагийн сургуулийн ахлах багшМ.Мөнгөнцэцэг "Энэ бол маш том алдааБид хэзээ ч үүнийг өөгшүүлж болохгүйЯахавдэлхий даяаршиж байнамонголчууд даган дууриаж болноХарин гол ноён нурууг нь хугалж болохгүйЭнэ нуруу нь малын тамгаМалынтамгаас гарсан соёмботөрөл бүрийн монгол брэндийн нэрстотемлоготэмдгүүд байнаЭнэ бидний өөртөөбайлгах том оньсого” хэмээн байр сууриа илэрхийлсэн юм.

Дэлхийг морин туу­рай­гаараа эзэлсэн монголчууд хэмээн аархдаг бид эрдэнэт хүлгээ унадаг машинаасаа дор үнэлж, уламж­лалаа умартаж болохгүй. Морины хорхойтнууд, алдарт уяачид, олон арван холбоод нь найр наадам хэсч баяр цэнгэл болоод суух зуур нэг хэсэг нь монгол адууг нь "тоёото”, "лексус”-ын логогоор тамгалчихаад, монгол уламжлалыг үгүй хийж явна.

Эх сурвалж: "Зууны мэдээ” сонин